Författare till SMART PR-böckerna är PR-konsulten och digitala experten Karin Bäcklund och medförfattare är konsultexperten, föreläsaren och förläggaren Marianne Olsson.
Karin Bäcklund
Jag har jobbat med kommunikation i hela mitt arbetsliv, och fokus har alltid varit digital kommunikation och PR. Jag brinner verkligen för de möjligheter som finns i det digitala medielandskapet idag och hur man kan förändra genom kommunikation.
Sedan hösten 2018 hjälper jag företag, organisationer och personer att lyckas med deras digitala kommunikation och PR i det egna företaget, Not just Cake. Jag har tidigare jobbat på kommunikationsbyrån Springtime som digital strateg, på Schibsted Media Group som sociala media strateg, som sociala medier ansvarig på hitta.se, som kommunikatör och ansvarig för sociala medier på Almega och kommunikationsansvarig på Friskolornas riksförbund för att nämna några arbetsplatser.
Under fem år var jag kursansvarig för distanskursen Digital kommunikation på Berghs School of Communications, jag har föreläst mycket under de senaste tio åren, bland annat för Stockholms Universitet och stora event som Webbdagarna och Internetdagarna. Jag har tidigare suttit i ledningsgruppen för Nackademins utbildning Digital strateg.
Jag producerar och programleder podcasten Uppstickarna tillsammans med kommunikatören Johanna Snickars, i samarbete med Dagens media. Jag var också medgrundare till appen Kejsarsittsguiden och tidigare programledare i podden Kejsarsnittsguidens podcast.
Fem år i rad har jag blivit nominerad till utmärkelsen Cision PR Influencer Awards, ett pris som går till den PR-konsult som har mest inflytande digitalt i Sverige. 2018 hamnade jag på topp 5.
Författare till böckerna:
- Smart PR för författare, e-bok 2019
- Smart PR för giggare och konsulter, e-bok 2019
- Smart PR för startups, e-bok 2019
- Executive Summary: Sociala medier för styrelser, tryckt 2016 (tillsammans med Heidi Wold)
Marianne Olsson
Mitt jobbliv startade på allvar 1994 och sedan dess har marknadsföring, kommunikation och sälj varit i fokus oavsett vilken bransch jag verkat i. Min egen resa har präglats av att återskapa mig själv och mitt erbjudande. En avgörande händelse var när jag gick från anställd kommunikationschef till egen konsult på grund av finanskrisen under millennieskiftet. Då tog jag chansen att läsa en MBA och startade eget inom strategi, kommunikation och digitalisering. Ibland kallar jag mig för en managementkonsult som brinner för kommunikation och möten. Jag arbetar ofta med rent strategiarbete, men också med att implementera och förankra förändring i olika organisationer, lyfta varumärken, stärka affärer och medarbetare. Inom ramen för kommunikation stöttar jag även företag och organisationer som mötesledare och moderator, både internt och externt. Det resulterar ofta ömsesidigt lärande och ökad förståelse mellan publik och talare när spännande diskussioner uppstår.
Jag är även konsulten som har glädjen att konsulta åt andra konsultföretag. Sedan 2001 hjälper jag konsultföretag att se över sin verksamhet, antingen helheten eller en del av en organisation. Jag har även jobbat som marknads- och kommunikationschef i flera börsnoterade bolag, vilket även gjort mig till en bra beställare med förståelse för kundens förutsättningar vid inköp och kompetensförsörjning.
När det gäller bokutgivningen på e-boksförlaget Konsultboken Publishing får jag chansen att fortsätta jobba med varumärkes- och kommunikationsarbete, stärka andras personliga varumärken samt dela författarnas kunskap med andra som vill lära sig nya saker och utvecklas. Det känns viktigt.
Författare till böckerna:
- Smart PR för författare, e-bok 2019
- Smart PR för giggare och konsulter, e-bok 2019
- Smart PR för startups, e-bok 2019
- Moderatorns guide till lyckade möten & events, e-bok 2019
- Gig-ekonomi för företag, e-bok 2019
- Konsultboken – guiden till att lyckas, e-bok 2018
- Konsultboken – guiden till att lyckas,, tryckt 2015
- Framgångsrik Konsult, tryckt 2006. Kommer inom kort som e-bok i 2019-års tappning.